Herfstvakantie in London

Na een heerlijk Shadowmania in good old England, wilden papa en mama graag weer een keer naar London. En met de herfstvakantie vlakbij waren de plannen snel gemaakt.

De reis begon met een lange autorit naar Calais, waar we met de Eurotunnel naar de Britse eilanden zouden gaan. We hadden het zo gepland dat we nog snel even bij de Tunnel terminal konden lunchen. De pizza viel goed in de smaak bij de mannen. Daarna de tunnel in, dat is wel raar met de auto in de trein en ook wel een beetje spannend.

Aan de andere kant van het water was daar Engeland. Nog 1,5 uur rijden en tussendoor nog even tanken (met wat lekkers in de zon) en natuurlijk een Tesco en daar was het hotel. We verbleven in het Worcester House Hotel in Wimbleton, London. Een klein hotelletje op ongeveer 5 minuten lopen van het Tube station Wimbleton. We hadden de quadruple room, oftewel een kamer met 4 slaapplaatsen verdeeld over 1 2-persoonsbed en 2 1-persoonsbedden. Alex pakte meteen zijn speelgoed uit, om daarmee de kamer in te wijden.

Na even ontspannen gingen we op zoek naar een restaurantje. De locale Indiërs waren kennelijk zondags gesloten en uiteindelijk belandden we in een steakrestaurant, want eigenlijk ook wel prima was!

Daarna snel slapen, want het was een lange dag.

De volgende dag was het prachtig weer, maar ‘s ochtends wel erg koud. De eerste dag hadden we onze zinnen gezet op het Natural History Museum en dus gingen we op pad naar de Underground. Het Wimbleton station ligt aan een van de uiteindes van de District line. Na even puzzelen kochten we een kaartje voor zones 1-4, geldig voor de hele dag. Rond 10 uur waren we bij het museum, wat er van buiten prachtig uitzag. Er stond een kleine rij en na ongeveer 5 minuten wachten konden we ook naar binnen.

In het museum bleek een grote dino tenstoonstelling. We hadden geluk, want konden meteen naar de expositie. Later toen wij die ruimte uitkwamen zagen we een flinke rij. De expositie bestond uit veel skeletten en wetenswaardigheden met als klap op de vuurpijl een grote bewegende T-Rex! Uiteraard legde Bert ook alles vast.

De T-Rex vonden de jongens geweldig, maar Alex genoot ook van de andere borden en van het nest jonge dino’tjes.

Er was nog veel meer te zien naast de dino’s. We bezochten ook nog de zoogdieren zaal, vol met skeletten van allerlei grote landdieren. Vooral de machtige blauwe vinvis was indrukwekkend.

Na de zoogdieren was het wel even genoeg en we verlieten het museum. De rij buiten om binnen te komen was inmiddels tot ver buiten de hekken. We hadden dus geluk!

Met de tube gingen we verder naar de Tower, via de London Bridge. Vanaf de London Bridge zijn we langs de Thames naar de Tower en Tower Bridge gelopen. Het was prachtig weer en de jongens trokken dan ook hun jassen uit, dat kon makkelijk!

Natuurlijk zijn we ook in de Tower gaan kijken. Een prachtig slot uit de middeleeuwen met grote muren, een binnenplaats en heel veel gebouwen. Binnen stond ook de national Guard, de gelegenheid natuurlijk om met zo’n meneer met bontmuts op de foto te gaan. Ook was er een expositie met harnassen, wat heel leuk was, maar alles binnen was wel erg druk. De kroonjuwelen hebben we dan ook niet bezocht, ook daar stond weer een rij voor.

Na de Tower gingen we op weg naar de plek waar we zouden dineren. When in London…. dan ga je dus naar Chinatown, of tenminste wíj gaan dan naar Chinatown. We hebben ons te goed gedaan aan kleine hapjes als voorgerecht, daarna Crispy Duck met pannenkoekjes en daarna lekker nog wat Chinese gerechten. Dit alles viel zeer in de smaak bij de hele familie 🙂

En dan na een lange lange dag, was het tijd om met de Tube terug te gaan. Inmiddels zijn de jongens gewend aan de Underground en zonder problemen wordt de roltrap genomen die ver de diepte ingaat om de Piccadilly line te nemen.

Eenmaal in het hotel terug waren de mannen zo in dromenland!

Na een niet zo goede nacht, waarin Bert ziek was, begonnen we toch weer enthousiast aan onze laatste London dag.

Als eerste naar het British Museum, waar natuurlijk de Steen van Rosetta te vinden is, maar ook allerlei standbeelden uit de oudheid en natuurlijk mummies.

Zowel Bert als Alex bekijken vol bewondering de mummies en skeletten in graven.

Het British Museum is prachtig maar gigantisch groot en veel te groot om helemaal te bekijken, dus na de mummies zijn we weer verder gegaan. Eerst even lunchen in ChinaTown, de Dim Sum viel wel in de smaak. Daarna wilden we naar het Transport museum, maar daar stond een wachtrij van ruim een half uur voor. Deze dag was het niet zulk mooi weer, dus dat was wachten in de regen. In plaats daarvan bezochten we Covent Garden. Daarna door naar Westminster Bridge, met daarnaast de Big Ben. We wilden naar het London Aquarium, maar ook dat was erg druk, dus besloten we lekker thuis te relaxen.

Onze laatste avond besloten we te dineren bij de plaatselijke Indiër, Ahmed Tandoori. Alex smulde wel van de pappadums, maar vond de rest niet zo lekker. Bert wel, die smulde an alles!

Nog een nachtje in ons hotel, nog één Full English Breakfast en dan is het alweer tijd om London te verlaten. De terugreis verloopt zeer voorspoedig en om 1600hr komen we thuis met onze foto’s, boeken van de verschillende musea, Tesco potjes en pakjes en natuurlijk veel boeken.