Schotland 2009

Op woensdag 29 april was het dan eindelijk zover, de vakantie naar Schotland stond op het punt te gaan beginnen! Een week lang gingen we aan de voet van de highlands doorbrengen en genieten van al het moois wat dit prachtige land te bieden heeft. Een klein voorproefje:

mooie bergen de mannen en heel veel kastelen en ruïnes

Bij het begin beginnen dan maar. We vertrokken op woensdag 29 april vanaf IJmuiden naar Newcastle. We hadden een prachtige hut op dek 7 met uitzicht recht naar voren. Bert en Alex vonden het wel heel spannend, zo’n klein kamertje waar we alle vier in slapen met twee hoge bedden. Bert zou ook boven slapen, maar natuurlijk moest ook Alex kijken hoe dat nu zou zijn.

The Princess of Norway In het stapelbed Uitzicht recht naar voren

Na een comfortabele nacht kwamen we de volgende ochtend aan in Schotland. Het duurde even voordat de boot was aangemeerd en in de tussentijd kwamen de luisterverhalen op de iPod van mama goed van pas om de tijd te doden. Vanaf Newcastle moesten we een paar uur naar het noorden rijden om in Crieff te komen. We kozen de weg langs de kust van Schotland om eerst eens richting Edinburgh te komen. Onderweg werd er natuurlijk gestopt voor de nodige eet- en plaspauze. Én om te genieten van het uitzicht!

wachten met sprookjes kustweg eetpauze

Na een korte stop in Edinburgh zijn we in één keer doorgereden naar Crieff. Omdat we pas wat later verwacht werden in ons Bed&Breakfast, besloten we om alvast te beginnen aan de attracties van Schotland. Papa en mama zijn gek op Schotse Whisky, dus werd er meteen een distilleerderij bezocht. GlenTurret, de basis voor de bekende Famous Grouse blend, lag vlakbij. Terwijl Alex en Bert erg moesten lachen om het filmpje van de Grouse en natuurlijk ook met de grote Grouse buiten op de foto moesten, hebben papa en mama genoten van het weerzien met een distilleerderij, met de geur en het uiterlijk van de stills, washbacks en de angels’ share. Bert zullen ze zich daar nog lang herinneren, nadat hij een mooi deuntje speelde op de voorbeeld klanken die de complexe smaak van whisky onderstreepten (het is niet één smaak, maar een heel concert aan smaken).

GlenTurret Distillery de jongens en de grouse

Daarna gingen we door naar onze B&B: Galvelmore House. Een prachtig oud huis, waar we op de eerste verdieping een grote kamer krijgen met twee ramen die uitkijken op de heuvels. Bert en Alex slapen samen op de slaapbank en op de enkele keer na dat Bert bijna Alex bedolf, ging dat uitstekend. Het huis hangt vol met mozaiek en ook in onze badkamer is de spiegel voorzien van mozaiek. Bert vindt het fantastisch, aangezien hij net op school een kunstproject over oa mozaiek heeft afgerond. Toevallig wordt er in deze dagen ook een workshop mozaiek in de tuin gegeven (deze duurt 10! dagen) en we gaan ook een keertje kijken naar de vorderingen van de leerlingen.

Glavelmore house mozaiek in da house samen in één bed

De volgende dag waren we al vroeg op pad om onze vrienden George en Margareth in Dundee te ontmoeten. We hadden afgesproken bij de Discovery,  bekend van de beroemde toch van Kaptitein Scott naar Antartica begin 20e eeuw. In het museum waren heel veel dingen voor kinderen te doen en Alex en Bert hebben zich geen moment verveeld. George en Margareth werden onthaald als familie en overal bij betrokken. Naast het museum lag ook het schip zelf, helemaal opgeknapt en natuurlijk mocht ook die bezichtigd worden.

Met George een schip laden met goederen Vissen vangen op antartica Op de Discovery zelf

Na de Discovery gingen we een klein stukje verderop naar het kleine kasteeltje Broughty Ferry Castle. Binnen dit kleine kasteeltje kan je met de wenteltrap omhoog. In alle kamers staan dingen uit de oude tijden en bovendien had je boven een prachtig uitzicht over de rivier. Eenmaal beneden hebben we ook de rest van de overblijfselen onderzocht. Het weer was niet zo mooi meer, maar dat mocht de pret niet drukken (en regenjassen doen wonderen!).

Fossielen onderzoek Uitkijk over de river Tay Broughty Ferry Castle van binnenuit

Gelukkig klaarde het weer wat op en in het zonnetje hebben we nog een stukje langs de rivier gelopen voordat we gingen eten bij Papa Joe in Dundee. Het was geweldig om onze Schotse vrienden weer terug te zien en we kijken terug op een zeer geslaagde dag!

stoere mannen naast de river Tay de mannen Margareth, Moniek en de jongens Alex deelt zijn ijs uit

Eigenlijk begon onze eigen vakantie pas hierna. Op zaterdag 2 mei gingen we dan zelf op verkenning uit.  We besloten op weg te gaan naar het plaatsje Blair Athol en het bijbehorende Blair Castle. Natuurlijk kiezen we niet voor de kortste weg, maar zoeken we een mooi weggetje over de bergen heen. Onderweg stoppen we een paar keer om te genieten van het uitzicht, prachtige watertjes en de bergen.

Op verkenning zomaar een watervalletje naast de weg

Halverwege stoppen we in Dunkeld en bezoeken we Dunkeld Cathedral. Een deel is opgeknapt en nog altijd in gebruik als kerk, maar een groot deel is nog vervallen en zie je terug hoe het vroeger geweest moet zijn. De kathedraal is op een prachtig plekje aan de rivier gebouwd en we genieten ook nog even van de tuin.

Dunkeld Cathedral nog meer cathedraal

We vervolgen onze weg naar Blair Athol. Eigenlijk willen we daar de distilleerderij bezoeken, maar helaas mogen kinderen onder de acht niet naar binnen, dus vermaken we ons met een bezoek aan de winkel. We proeven de bijbehorende single malt en besluiten die ook mee te nemen. Na een gezellig gesprekje met de mevrouw van de distilleerderij nemen we op haar advies ook nog een ons onbekende Speyside whisky mee, nadat we deze geproefd hebben, uiteraard 🙂 Hierna gaan we door naar Edradour distillery, Schotland’s kleinste, nog werkende, distilleerderij. We worden door een heuse Schot inclusief kilt, ontvangen. Wederom mogen de kinderen niet ín de distilleerderij zelf, maar voor deze besluiten we dat Martin wel gaat, terwijl Moniek met de jongens buitenspeelt.

Blair Athol Distillery Schot bij Edradour

We halen wat lunch bij de plaatselijke Spar en eten dit in het bos op, voordat we onderweg gaan naar ons einddoel, Blair Castle.

picknicken in het bos Blair Castle

Het kasteel is prachtig en voor een groot deel nog volledig ingericht al vroeger. Teveel kamers om foto’s van te maken en daarom kopen we een guide book. Bert en Alex hebben ieder 5 pond gekregen van Margareth en geven die uit in de winkel. Bert koopt 2 mooie stenen en een fossiel. Alex koopt een Schotse Hooglander koe-knuffel. Buiten het kasteel genieten we nog even van het bijbehorende bos, vol met oude boomrassen die ten grondslag liggen aan de huidige houtbouwbomen. Ook is er een speeltuin waar de jongens uitgebreid van genieten.

hooooge, rechte boom mooi bruggetje

Na de erg vermoeiende dag besluiten we de volgende dag om een rustiger programma te kiezen. Het is prachtig zonnig weer en we gaan op weg naar een wildlife park vlakbij. Deze blijkt bovenop een berg te liggen aan een weg die onze autonavigatie niet kent… We kopen twee zakjes voer (ehm, muesli) en gaan op pad in het park. In het park zitten heel veel prairy honden. Het is niet duidelijk of ze een hokken hebben of hadden, in ieder geval zitten ze nu door het hele park. Ze zijn een beetje schuw maar met een beetje geduld komen ze uiteindelijk wel op wat voer af. Ook zijn er lammetjes en kippen die graag gevoerd worden.

lammetjes voeren rustig zitten, dan komen de beestjes vanzelf

We genieten van het weer en blijven hangen om daar te lunchen, terwijl de jongens zich uitleven in de speeltuin. Na de lunch sluiten we  af met een ijsje, die we, vanwege de sterke wind, opeten in de achterbak.

stoere kabelbaan samen schommelen (alex denkt dat het regent...) lekker, mintijs en honingijs

Daarna gaan we verder naar Drummond Castle Gardens. Een smal weggetje (één richting) met aan weerszijden bomen voert ons naar het kasteel. Het kasteel zelf is niet te bezichtigen, maar de tuinen wel en die zijn zeer de moeite waard! We verkennen uitgebreid de tuinen, de beelden, het bijbehorende kasje en vinden zelfs de krokodil!

vanuit de gardens naar het kasteel gardens de krokodil is gevonden

De volgende dag volgen we het advies van onze B&B gastheer op. Hij wijst ons de weg naar het Crannog centre, waar een oud huis van prehistorische Schotten staat. Hij wijst ons ook op een avontuurlijk weggetje die kant op, voor als we echt stoer zijn. Dat zijn we natuurlijk. Het weggetje is smal en gaat recht over de berg, met sommige zeer steile stukken. Op een groot deel lopen de schapen los en genieten we met volle teugen van het prachtige uitzicht.

daar gaat het weggetje kijk hoe smal!

Aan het einde van de weg zitten we vlak bij de Falls of Acharn en we willen daar toch wel even kijken. Het is een hele klim naar boven, zeker voor de korte beentjes van Alex, maar dan, via een grot, komen we bij een prachtig uitzicht. Op de weg terug worden we vervolgens ook nog getrakteerd op een mooie regenboog over het Loch.

Bert is ergens daarboven voor de grot waterval aan de andere kant van de grot regenboog

Daarna gaan we door naar het Crannog centre. Daar krijgen we een rondleiding door een zeer enthousiaste Schotse archeoloog in een Crannog, een prehistorisch huis uit het vroege begin van de ijzertijd. Deze huizen werden op het water gebouwd en waren daarmee optimaal beschermd tegen indringers, ook waren ze daardoor dichtbij de beste route om goederen te vervoeren, het water. Na de rondleiding worden enkele oude ambachten gedemonstreerd waarna je deze ook zelf mag uitproberen (houtbewerking, steenbewerking, meel maken en vuur maken).

Crannog houtbewerking meel maken

Na dit indrukwekkende bezoek lunchen we in Aberfeldy en rijden door naar Castle Menzies, die we een paar dagen eerder al van een afstandje hadden gespot. In het kasteel krijgen de jongens een heuse ridderuitrusting en kunnen we het kasteel verkennen. Niet zoveel ingerichte kamers hier en daardoor meteen een oudere uitstraling dan bijvoorbeeld Blair Castle, maar zeker genoeg te ontdekken, zeker voor de jongens!

castle menzies stoere ridders op verkenning

We vertrekken redelijk bijtijds naar huis om te gaan eten in de plaatselijke pub. Een heerlijk diner op slechts een steenworp afstand van onze B&B, vanuit het raam zien we het liggen, dat is toch ook wel luxe.

let op het Glavelmore house door het raam

De volgende dag is alweer onze laatste volledige dag in Schotland. We hebben nog één kasteel vlakbij, Huntingtower en een bezoek aan de Tesco op ons wensenlijstje. Huntingtower is vlakbij en daar starten we. Het is een heel apart kasteel, of eigenlijk twee kastelen die later verbonden zijn. Nog vroeg in de ochtend zijn we de eerste bezoekers en worden we uitgebreid ingelicht over de historie van het kasteel, terwijl Bert en Alex lekker rondrennen. Daarna verkennen we beide delen, intern verbonden door een houten trap. Met de wenteltrappen kunnen we helemaal naar het dak om ook daarop te kunnen en zelfs een rondje te lopen.

Huntingtower een van de vele nisjes op het dak interne trap naar het andere deel en weer naar buiten

De guide van dit kasteel wijst op ons op een soortegelijk kasteel net aan de andere kant van Perth en we besluiten die ook te bezoeken. Maar eerst een uitgebreid bezoek aan de Tesco, ook bij Perth. We slaan ruim boeken, kruiden, marmelade en vegetable chips in. Ook kopen we lunch benodigdheden om bij het volgende kasteel, Elcho Castle, te kunnen picknicken. Elcho Castle blijkt qua opmaak inderdaad heel veel op Huntingtower te lijken, dezelfde stijl. In dit kasteel verwonderen we ons over de grote hoeveelheden aan identieke kamers, net als een oud hotel. Elke kamer is zelfs voorzien van een toilet en in totaal zijn er zelfs 17 toiletten in dit kasteel.

picknicken in een kasteeltuin trapje

En zo brak de dag aan dat we alles moesten inpakken, gedag moesten zeggen aan ons B&B en op weg gingen naar Newcastle. Ach, en aangezien we toch pas om 14.30 in Newcastle hoeften te zijn, was er nog best tijd om nog even langs een kasteeltje te gaan, die toch op de route ligt: Castle Cambell.

Een supersteil weggetje, supersmal leidt ons naar het kasteel, of althans naar een parkeerplaats op de berg ernaast en een steil voetpad (heuveltje af, heuveltje op) leidt ons naar het kasteel. Dat is prachtig! Voor een deel nog een ruine, voor een deel nog intact. Een maquette laat zien hoe het was en de jongens vinden het geweldig om de knoppen in te drukken die de afzonderlijke kamers verlichtten.

onderweg naar Castle Cambell kasteelingang maquette deel ruine, vanaf het dak

Bij het kasteel zijn er ook watervallen te zien en we besluiten het smalle paadje over de berg te volgen hiernaartoe. We worden niet teleurgesteld, ze zijn prachtig en nog een heel eind naar boven te volgen. Helaas zitten we onder tijdsdruk en moeten we op een gegeven moment besluiten om echt terug te gaan.

mama vond het enger dan Alex Bert vindt het wel spannend watervalletje

We spoeden ons terug naar Newcastle en boarden gelukkig mooi op tijd. Onze hut op de terugreis is groter en mooier van binnen, maar helaas het uitzicht is minder. We zitten op dek 9 en kijken uit over het dek, aan de zijkant. De jongens slapen heerlijk, helaas heeft mama last van zeeziekte, maar ook dat gaat voorbij als we aanmeren in IJmuiden en ons avontuur erop zit. Thuis rest ons alleen nog het uitpakken van al onze souvenirs 🙂

dromen van alle avonturen, terug naar huis de buit

One thought on “Schotland 2009”

1. Lieve allemaal,

Wat een geweldig avontuur weer in Schotland, zo te zien genoeg gezien en meegemaakt. Dat is weer heel apart natuurlijk! Leuk dat jullie in Dundee zijn geweest. Een neef van Kick woont daar met zijn vriendin in een soort kasteeltje! En wat hebben jullie een boel flessen en boeken meegesleept, als ik de foto mag geloven! Gelukkig aan boord geen last van gewichtstoeslag!